PERINGATAN :

Komen TanpaNama (Anonymous) tidak dibenarkan. Sila letak nama samaran anda.


Monday 28 September 2015

Strategi Menempah Maut

Tuan-Tuan dan Puan-Puan semua.

Nampaknya macam akan berlaku pertembungan 3 atau lebih penjuru pada PRU14 yang akan menjelang tidak lama lagi. Jika perkara ini tidak ditangani dengan baik, yang pasti akan mendapat laba yang besar atas pertembungan ini adalah UMNO/BN. Sikap besar kepala sesetengah pihak yang tidak dapat dinasihat dan diajar menjadi pemangkin kemenangan besar UMNO/BN pada PRU14.

Apa yang dapat dilihat, tindakan PAS yang telah mewarwarkan strategi mereka untuk menurunkan calon di semua kawasan yang mereka belum lagi tandingi (yang dahulunya adalah kerusi PKR, PSM dan DAP) telah menyebabkan bakal para pengundi merasa keliru. Kekeliruan ini pastinya akan menyebabkan pola pengundian akan berubah.

Pengundi yang biasanya mengundi UMNO/BN pastinya tidak akan berubah dari terus mengundi BN tambah lagi dengan kekuatan melalui kerja disebalik tabir pihak SPR yang akan memastikan BN menang. Bagi pengundi diatas pagar, mereka akan juga dipengaruhi oleh sentiment Hudud dan BR1M. Tidak dapat dinafikan lagi BR1M memang mempunyai impak yang besar didalam percaturan politik di Malaysia.

Oleh itu strategi yang dibuat oleh PAS dewasa ini nampaknya lebih menuju kepada strategi menempah maut jika tidak ditangani dengan tuntas dan cermat. AMANAH walaupun kelihatan mendapat sokongan pengundi atas pagar namun jika tidak memulakan usaha kearah untuk membentukkan sentimen pengundi, ianya adalah serupa sia-sia sahaja.

Akhir kata, orang politik kena dekat dengan rakyat bukan hanya melalui ceramah atau kuliah serta tazkirah tapi kena juga dekat dengan rakyat dari segi ekonomi dan sosial.

No comments:

Post a Comment

Kepada yang nak memberikan komen, sila patuhi syarat-syarat ini.

1. Sila guna bahasa yang berakhlak. Caci maki hamun tidak dibenarkan.
2. Sila guna nama sendiri atau nama samaran. Komen tanpa nama (anonymous) tidak akan dibenarkan.
3. Fakta kena jelas. Auta kena pulas.
4. Anda dipertanggungjawabkan atas komen anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...